onsdag 1 januari 2014

Gott nytt år?!

Ibland har det hänt sådär vid tolvslaget att jag drabbats av en klump i magen, en liten oro och tanke på vad som komma skall under det kommande året. Lite läskigt har jag alltid tyckt att det varit och speciellt har jag ofta tänkt tanken på om man ska behöva ta farväl av någon. Aldrig någonsin tidigare som vid detta nyår har jag haft så mycket tankar och ångest kring det nya året. Jag har så svårt att hantera det...jag har fram tills nu levt ett väldigt tryggt och lugnt liv. Skolan har varit en viktig del i vardagen och en stor trygghet. Nu detta år ska jag helt plötsligt kasta mig ut i verkligheten, stå på egna ben som färdig lärare?! Den tanken är skrämmande...jag ska snart börja jobba på riktigt, på en ny skola med elever som jag inte har en aning om vilka de är. Deras framtid och deras betyg ligger i mina händer. Det ansvaret jag har är så stort, större än många kan tänka sig. Jag kommer prövas, testas, hatas och förhoppningsvis älskas. Att vara lärare är ett otroligt komplext yrke och en stor utmaning, och det är den där utmaningen som lockar mig. Någonstans ska man börja! 

Det kommer vara en stor förändring för både mig och Andreas. Båda har fått jobb efter examen och ska lämna den trygghet som skolan gett oss under 3,5 år. Det kommer kännas märkligt. Samtidigt som denna stora förändring sker så maler tankarna om vad som ska hända under detta året. Jag är en människa som vill försöka ha kontroll över allt, men jag har inget facit för 2014. Det kommer som med alla andra år bara komma, dagarna kommer gå ändå. Men jag tror att det här året bär fler förändringar med sig, sådana som jag vill försöka hantera men som jag ännu inte vet vad det är...

Jag vill ändå önska alla en god fortsättning! 
Jag måste bli bättre på att ta en dag i taget och sluta tänka så mycket... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett spår efter dig här! :)