fredag 3 februari 2012

Linda Lindorffs eget lantbröd

På begäran så kommer nu äntligen receptet på brödet som jag bakade för ett par veckor sedan!

5 dl ljummet vatten
1 pkt färsk jäst
2 tsk salt
en skvätt olivolja
ca 2 dl havregryn
ca 1 dl kruskakli
ca 1 l vetemjöl
1 dl hackade valnötter eller 1 dl finrivna morötter (jag hade morötter i)

1. Blanda vatten, salt, olja och jäst. Rör i havregrynen tills det blir som en tunn gröt, eller snarare välling. Häll i ca 1 dl kruskakli, mer eller mindre beroende på hur grovt du vill att brödet ska vara. För mycket gör att brödet blir torrt. Häll i valnötterna eller morötter (beror på vad du valt) och vetemjöl. Jag använder inga exakta mått utan tillsätter vetemjöl tills degen släpper bunken. Spara resten till utbakningen.

2. Knåda och forma degen, lägg på en smord plåt eller bakplåtspapper. Låt jäsa under duk i 30 min.

3. Grädda i 20-30 min på 200 grader. Låt svalna lite på galler. Skär upp och avnjut med riktigt smör!


1 kommentar:

Lämna gärna ett spår efter dig här! :)