söndag 21 oktober 2012

Morotsbullar

I veckan som gick ägnade jag en dag åt att göra något som jag verkligen gillar, baka! Det blev både pizzabullar och morotsbullar. Tänkte dela med mig av receptet till morotsbullarna:

Morotsbullar ca 16-18 st
Du behöver:
25 g jäst
5 dl ljummet vatten
3/4 msk salt
2 msk olja
1 msk honung
2 dl rivna morötter
1 ½ dl solrosfrö
12-15 dl vetemjöl

Gör såhär:
1. Smula jästen i en bunke. Häll fingervarmt, ca 37-gradigt, vatten över jästen och lös upp den. Tillsätt salt, olja, honung.

2. Lägg i de rivna morötterna och solrosfröna.

3. Häll i mjölet och arbeta till en smidig deg. Låt den jäsa under bakduk i ca 40 min.

4. Ta upp degen och forma den till bollar. Låt dem jäsa under bakduk på plåt med bakplåtspapper i ca 40 min. Sätt ugnen på 200 grader.

5. Pensla bullarna med vatten. Grädda dem mitt i ugnen i ca 15 min.


2 kommentarer:

Lämna gärna ett spår efter dig här! :)